KURS RZEŹBY dla dzieci

„Materia w garści”, dzieci w wieku 9-10 lat

Ile stron ma kształt? Jak utrwalić ślady smoka? Jaki jest w dotyku kolor czerwony?
Na zajęciach z rzeźby dla dzieci będziemy badać sposoby kształtowania materii. Poznając podstawowe, „miękkie” techniki: rzeźby w glinie, gipsie, mydle, masie papierowej, masie solnej albo jabłku nauczymy się przestrzennego modelowania i zabawy fakturą. Będziemy badać materię dotykiem i nadawać jej kształt światłem i cieniem. Sprawdzimy jakie kształty lubi przybierać papier, czy uda nam się pokazać zająca w czasie skoku i jakie stwory kryją się w kawałkach drewna wyrzuconego przez rzekę. Przy okazji stworzymy figurkę-magnes na lodówkę, przycisk do papieru lub maskę, bo rzeźby można znaleźć wokół nas nie tylko pod postacią ozdobnych kształtów ustawianych w salonie. Nabierzcie pełne garści gliny, papieru i piasku – czas na niezwykłą zabawę z rzeźbą!
Zestaw tematów i zadań ma na celu naukę o doborze materiałów i technik obróbki pod
względem planowanego efektu, naukę o sposobach używania i możliwościach jaką dają
różne narzędzia oraz poznanie podstawowych form rzeźbiarskich takich jak płaskorzeźba, relief, rzeźba pełna, instalacja. Ze względu na wiek uczestników kursu wszystkie materiały i techniki dobrane są pod kątem bezpieczeństwa i łatwości zastosowania przez dzieci.

„Kształty rzeczywistości”, dzieci w wieku 11-14 lat

Pomnik syreny i Han Solo zamrożony w karbonicie to rzeźby, które tworzą naszą rzeczywistość i zamieszkują naszą wyobraźnię. Ktoś je wymyślił, ktoś je stworzył i teraz są. Wszystkie przedmioty dookoła nas są uformowane. Czasem kształt nadaje im wiatr i woda, czasem świadome działanie człowieka. Jedne i drugie często potrafią zachwycić,
opowiedzieć ciekawą historię. Zajęcia z rzeźby to świetna okazja, by spróbować samemu wpłynąć na naszą materialną rzeczywistość, stworzyć opowieść za pomocą kształtu i faktury. To może być ozdobna płaskorzeźba, kompozycja pamiątek z wakacji odlana jako martwa natura lub pełnofigurowy portret ulubionego bohatera. Możemy chcieć zachwycić, zdziwić lub przestraszyć.
Wykreować prezent dla babci, ozdobę do ogrodu lub potwora spod łóżka. Spróbujemy rzeźbą opowiedzieć historie o jabłku i o kamieniu, o twardym i miękkim, statycznym i ruchomym, o mackach ośmiornicy i emocjach jakie mogą przekazać gesty ludzkich rąk.
W trakcie zajęć poznamy podstawowe techniki i materiały rzeźbiarskie – glinę, gips, drewno, kamień, wosk, modelowanie, tworzenie form i odlewów. Stworzymy instalacje i kompozycje z gotowych elementów, poszukamy nowych kształtów i znaczeń w codziennych przedmiotach. Poznamy tradycyjne narzędzia modelarskie i stworzymy własne. Nauczymy się dobierać technikę i materiał do efektu jaki chcemy uzyskać.

Prowadzenie

Maja Ratyńska – Dizajner z ciągotami do rzeźby i eko-edukacji, absolwentka Wzornictwa Przemysłowego na gdańskiej ASP. Jej upodobanie do tematów związanych z odnawialnymi źródłami energii recyklingiem i energooszczędnością oraz zamiłowanie do eksperymentów, zaowocowało współpracą z wieloma organizacjami kulturalnymi i edukacyjnymi z całej Polski. Zajmuje się projektowaniem przemysłowym, tworzy rzeźbiarskie makiety dla muzeum, instalacje w przestrzeni publicznej, animacje, prowadzi warsztaty artystyczno-edukacyjne, często przy współpracy naukowców. Razem z Konradem Zientarą tworzy nieformalną grupę MRKK| design studio. Jest zainteresowana szeroko pojmowaną przestrzenią i środowiskiem życia. Tak właśnie rozumie i postrzega architekturę, dizajn i sztukę – jako elementy tej samej dziedziny. Pragnie by jej przestrzeń była piękna, wygodna i prosta, i jednocześnie była częścią ekosystemu. W Warszawie „wyhodowała” na Wiśle wielkie świecące nocą grążele-mutanty z materiałów z praskich złomowisk i rzeźbioną w drewnie makietę Wisły z drzewami z korzeni i łódkami z łupinek słonecznika. W Gdańsku „zasadziła” trzcinowisko pełne syrenich jaj. Można ją spotkać, jak prowadzi warsztaty dla dzieci podczas Festiwali Naukowych i festynów lub w nadwiślańskich kafejkach. Albo jak buduje z córką szałasy w przybrzeżnych krzaczorach.