Pracownia ikonopisania – warsztat malarski

Charakterystyka zajęć

Pracownia ikonopisania - warsztat malarski to zaproszenie dla wszystkich, którzy chcieliby zgłębić mistyczną sztukę pisania (malowania) ikon. Podczas zajęć uczestnicy razem z doświadczoną ikonopisarką - Ewą Grześkiewicz z Grupy Agathos - poszukają odpowiedzi na pytania, czym jest kanon i jakie znaczenie symboliczne mają na ikonie gesty, kolory, odwrócona perspektywa. W kolejnych krokach samodzielnie stworzą ikonę tradycyjną techniką tempery jajecznej. Napiszą (namalują ) ją w oparciu o szkic przeniesiony na zagruntowaną, szpongowaną deskę lipową. 

Zajęcia będą dostosowane do potrzeb i możliwości poszczególnych uczestników.
W zależności od poziomu zaawansowania prace będą prowadzone nad następującymi ikonami:

I stopień – ikona Oblicza Chrystusa:
– uczestnicy poznają technikę tempery jajecznej, geometrię ikony, podstawowe proporcje stosowane przy pisaniu podobnych ikon.
II stopień – ikona Archanioła
– uczestnicy poznają geometrię ikony Archanioła oraz sposób malowania twarzy w półprofilu.
III stopień – ikona Matki Bożej Miłującej
– kolejny stopień to praca nad ikoną dwupostaciową, poznanie proporcji Oblicza Dzieciątka, sposobu malowania dłoni, ukazanie wzajemnej relacji między postaciami.
IV stopień – ikona Matki Bożej Znaku
– ten stopień będzie w dużej mierze poświęcony sposobowi malowania szat.

W czasie zajęć planowane są także prelekcje dotyczące teologii, symboliki i historii wybranych ikon, bogato ilustrowane materiałem zdjęciowym. Po wcześniejszym uzgodnieniu istnieje możliwość pracy nad inną , niż proponowana, ikoną.

Program

– wprowadzenie w historię ikony, rozmowa o roli kanonu i środkach artystycznych charakterystycznych dla tego malarstwa.
– wprowadzenie w tematykę, symbolikę i geometrię ikon Chrystusa, Archanioła, Matki Bożej Miłującej oraz Matki Bożej Znaku
– zaznajomienie ze sposobem rysowania twarzy, dłoni i szat na ikonach;
– wykonanie szkicu i przeniesienie go na deskę;
– sporządzenie medium;
– wprawki malarskie w technice tempery jajecznej;
– informacje o sposobie nanoszenia kolejnych warstw farby;
– malowanie ikony;
– wykonanie aureoli, napisów końcowych, obrysu;

Cena i czas trwania

Zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu przez 4 godziny. Pełny cykl zajęć składa się z 8 spotkań i kosztuje 760 zł (690 zł dla osób kontynuujących). W semestrze zimowym 2020 r. będą kontynuowane kursy, które zostały przerwane w poprzednim semestrze z powodu wybuchu pandemii.

WTOREK (6 spotkań)
g. 09:30 - 13:30, start: 22.09.2020 / cena podstawowa 570 zł, cena dla kontynuujących 516 zł

CZWARTEK (6 spotkań)
g. 09:30 - 13:30, start: 24.09.2020 / cena podstawowa 570 zł, cena dla kontynuujących 516 zł

SOBOTA (5 spotkań) - brak wolnych miejsc
g. 09:30 - 13:30, start: 26.09.2020 / cena podstawowa 475 zł, cena dla kontynuujących 430 zł
g. 14:00 - 18:00, start: 26.09.2020 / cena podstawowa 475 zł, cena dla kontynuujących 430 zł

Istnieje możliwość dołączenia do niepełnego kursu przez nowe osoby, jednakże w trakcie tych 5 / 6 zajęć uczestnicy prawdopodobnie nie napiszą (namalują) całej ikony. W takiej sytuacji zalecane jest zapisanie się jeszcze na kolejną edycję zajęć w celu jej dokończenia.

Cena zawiera wszystkie materiały do użytku w pracowni oprócz deski i pędzli. Istnieje możliwość zakupu deski i pędzli w cenie ok. 150 zł, bezpośrednio na zajęciach.

Prowadzenie

Ewa Grześkiewicz – pisania ikon uczyła się w Pracowni św. Łukasza w Krakowie pod kierunkiem o. Zygfryda Kota. Umiejętności doskonaliła w Studium Chrześcijańskiego Wschodu działającym przy klasztorze oo. dominikanów na warszawskim Służewiu, na warsztatach organizowanych przez Policealne Studium Ikonograficzne w Bielsku Podlaskim, na zajęciach z greckim ikonografem Theodorosem Papadopoulosem oraz podczas praktyk w prawosławnym monasterze Varatec w Rumunii. Jest współzałożycielką i członkiem Grupy Agathos zajmującej się ikonopisaniem oraz działalnością mającą na celu przybliżenie piękna ikony współczesnemu człowiekowi.
Od kilku lat współpracuje ze Scholą Węgajty współprowadząc warsztaty w ramach Laboratorium Tradycji Bizantyjskiej. Brała też udział w wykonaniu scenografii do dwóch spektakli Scholi – „Miracula Sancti Nicolai” oraz „Opowieści o świętym Franciszku”.

 

 

Zapisy